Zorgpersoneel bijscholen – Interview met opleidingscoördinator

0
1515

De VIG-opleiding, terwijl je al jaren in de zorg werkt “Veel zien het als een kans om verbreding en verdieping op te doen”

Verzorgenden met een verouderd diploma en de nodige werkervaring in de zorg, kunnen van Medical Groep een verkort traject voor de opleiding VIG-volgen bij Bijzondere Trajecten Drachten van ROC Friese Poort. Opleidingscoördinator Reinout de Vries vertelt over dit traject. ,,Het kan pittig zijn, het is echt een uitdaging voor ze.”

Reinout de Vries is opleidingscoördinator bij ROC Friese Poort. Hij coördineert onder andere het verkorte traject voor de VIG-opleiding van Medical Groep. Waar de opleiding anders drie jaar duurt, kunnen studenten die werkervaring in de zorg met zich meebrengen, hem in dit geval afronden in één jaar.

Reinout zorgt onder andere voor de roostering en maakt afspraken met externe zorgorganisaties, zoals Medical Groep. ,,Dit traject van de Verzorgende IG-opleiding duurt één jaar. Het zijn allemaal mensen die een verouderd diploma hebben, zoals een verzorgende diploma, maar die nu een verzorgende IG niveau 3 diploma nodig hebben. Ze werken veelal al jaren in de zorg, maar de instelling verwacht dat ze een up-to-date diploma hebben.”

Een dag in de week gaan ze naar school en lopen gedurende dit traject tenminste 610 uren stage. De studenten brengen al veel ervaring en kennis met zich mee, maar dat betekent niet dat ze recht op vrijstellingen hebben. ,,De tijdswinst behalen ze doordat ze minder hoeven te oefenen om hun kennis en vaardigheden te laten zien tijdens de examens.”

Examens

De leerlingen die de opleiding volgen, maken zeven beroepsgerichte examens. ,,Onderdelen die geëxamineerd worden zijn: basiszorg, een zorgplan kunnen bijstellen, verpleegtechnische vaardigheden kunnen toepassen waarbij ze in een soort skillslab, een nagemaakt ziekenhuis, technische handelingen laten zien”, vertelt De Vries.

Een ander examenonderdeel is het schrijven van een begeleidingsplan voor de zelfredzaamheid van de cliënten. In het vierde examen moeten ze laten zien dat ze met crisissituaties kunnen omgaan, zoals medicijnfouten en valincidenten. ,,In het vijfde examen moeten ze een volledig zorgplan maken, in examen zes leerlingbegeleiding geven, zorg coördineren en multidisciplinair overleg voeren.” Het zevende en laatste examen is gericht op deskundigheidsbevordering, een klinische les verzorgen en de visie op het beroep verantwoorden. ,,De gedragsbeoordeling is op de stage. De school beoordeelt vooral de verslagen. Wanneer die beiden met een voldoende zijn beoordeeld hebben ze de examens behaald.”

Kans om verbreding en verdieping op te doen

Veel leerlingen volgen de opleiding, omdat ze zich daartoe genoodzaakt zien. VZ-IG diploma’s worden op dit moment vereist om hun eigen functie te kunnen blijven uitoefenen. ,,Maar veel zien het ook als een kans, om een stukje verdieping en verbreding op te doen op latere leeftijd.” Het valt Reinout op dat volwassenen die de opleiding doen, over het algemeen gemotiveerd zijn. ,,Ze weten ook veel uit eigen ervaring, zoals de omgang met mensen. Het nadeel is dat ze ook weer stagiaire zijn. Dingen die ze al jaren doen, mogen ze op dat moment niet meer doen. Dat kan lastig zijn.”

De leerlingen krijgen een vaste begeleider toegewezen. ,,De intentie is dat ze daar zo veel mogelijk mee werken. Maar het lastige van de thuiszorg is dat ze vaak alleen op routes zitten. Ze moeten zelf bewijs verzamelen, door bijvoorbeeld een verantwoordingsverslag te schrijven.”

Het traject van Medical Groep is net een maand van start gegaan. Vijftien deelnemers zijn met de opleiding begonnen.

Met een VIG-diploma op zak, ligt de wereld voor hen open. ,,De kans op de arbeidsmarkt is groot. Het UWV heeft de opleiding aangewezen als kansrijk beroep en daar scholingsvouchers voor ingezet. Ze krijgen dan 2500 euro die ze moeten investeren in de opleiding. Die mensen volgen ook de opleiding.”

Pittig traject

,,De vooruitzichten zijn rooskleurig. Maar het traject kan pittig zijn”, zegt Reinout. ,,Ze zijn ouder, hebben een privésituatie en moeten ontzettend goed plannen en organiseren. Ze hebben dan wel veel ervaring, maar het nadeel is dat ze jarenlang niet op school hebben gezeten. In het begin lopen ze aan tegen bijvoorbeeld computervaardigheden en verslagen schrijven. Bovendien is je rol als student anders dan werknemer, tussen die twee rollen moeten ze constant manoeuvreren. Tijdens de diploma-uitreiking is er altijd een applaus voor de gezinnen, die achter ze staan. Het is echt een uitdaging voor ze.”

Geschreven door Hendriëlle

LAAT EEN REACTIE ACHTER

46 − = 37