Burn-out in de zorg (3): hoe herstel je van een burn-out?

0
3740

Zorgmedewederkers ervaren een enorme werkdruk. Er zijn veel personeelstekorten en in de toekomst zijn er alleen nog maar meer te verwachten. Een negatieve werkdruk kan burn-outs in de hand werken. In de vorige versies zagen we weke signalen er aan een burn-out vooraf gaan. En of het vaker voorkomt bij zorgmedewerkers, dan bij andere beroepsgroepen. In deel 3 van deze serie: hoe herstel je van een burn-out?

De zorg is vaak een enorm drukke baan. Uren op het rooster, die moeten worden ingevuld vanwege collega’s die onverhoopt ziek worden. Alles moet worden bijgehouden in een dossier, plus nog een aantal administratieve handelingen. “Een werkend mens heeft onvoldoende recuperatiemogelijkheden. Er moet veel gebeuren, in korte tijd.”, zegt Elke van Hooff. Zij is klinisch psycholoog en is gespecialiseerd in psychodiagnostiek, trauma, Stress en burn-out. “Ook tijdens het werk is het belangrijk momenten in te bouwen van recuperatie, herstel.”

Stress kan positief zijn – een natuurlijke reflex die ons waarschuwt, uitdaagt, stimuleert. Maar als de spanningsklachten aanhouden, dan raakt het lichaam ontregeld. Het vermogen om te herstellen is aangetast, net als het vertrouwen in het kunnen. Zo is het moeilijk om er weer bovenop te komen.

Toch is het mogelijk om van een burn-out te herstellen. Het kan maanden tot jaren duren. “Het herstel gaat in ups en downs. Goede echt slechte dagen wisselen elkaar af”, zegt Van Hoof. “De mensen met wie ik spreek, hebben twee goeie dagen en denken dat ze bijna genezen zijn. Na drie dagen zijn ze gedesillusioneerd. Maar dat is een normaal gegeven. Een burn-out is een energiestoornis. Als je mensen gaat behandelen, waardoor ze meer energie ervaren, dan is het risico dat ze die energie meteen gaan gebruiken, waardoor het herstel langer duurt.”

Hoe lang het herstel duurt, is niet precies te zeggen. “We zien dat het gemiddeld drie maanden duurt voor een burn-out zich herstelt en iemand terugkeert naar zijn werk. We moeten accepteren dat het niet is dat de persoon mentaal genezen is, maar het herstel duurt langer dan de werkonbekwaamheid aanwezig is. Je moet het rustig opbouwen. Als de klachten stabiel zijn, dan moedigen we aan om terug te gaan aan het werk. Werk geeft een element van het vertrouwen in de professionele competenties en kan het herstel bevorderen.” Als mensen goed begeleid en behandeld zijn, is de kans op terugval laag.

Vroeger was het beleid om mensen zo lang mogelijk thuis te laten zitten voor ze terugkeerden naar de werkvloer, maar dat is nu wel anders. “Dus is het een kwestie van rustig opbouwen.” Eerst even langs komen om een bakje koffie te drinken, dan voorzichtig aan twee uur per week werk, dan halve dagen, tot de persoon hersteld is. “Als de klachten stabiel zijn, moedigen we mensen aan om weer terug te gaan naar de werkvloer. Hoeveel tijd dit in beslag neemt, hangt af van de situatie. “Werk kan herstel bevorderen, maar alleen als de context zodanig is.” Als bijvoorbeeld pesterijen onder collega’s de mede-oorzaak zijn, dan zal er eerst iets moeten gebeuren om het pestgedrag aan te pakken.

Een sleutelrol is weggegelgd voor leidinggevenden. “Ze moeten ruimte maken om het bespreekbaar te maken, de medewerker te ondersteunen, heldere verwachtingen scheppen, voldoende (door)groeimogelijkheden bieden en inspanningen van de medewerkers erkennen. Dan zijn ze goed bezig.”

Wil je aan de slag om je veerkracht te vergroten? Wil je hoe je stress kan aanpakken?
Lees dan “Eerste hulp bij stress en burnout” geschreven door Elke Van Hoof

Geschreven door Hendriëlle

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER