Zorgaanbieders vaker open bij calamiteiten

0
549
zorgaanbieders

Zorgaanbieders in de verpleeghuiszorg en thuiszorg en ziekenhuizen spreken na foute of verkeerd uitgepakte behandelingen vaker in openheid met de betrokken patiënt en of naasten over het incident. In 2013 werden patiënten, naasten en nabestaanden in nog geen 20 procent van de calamiteitenonderzoeken betrokken, in 2016 steeg het percentage naar 80 procent en in de eerste helft van 2017 naar ruim 82 procent. Dat blijkt uit de publicatie ‘In openheid leren van meldingen’ van de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).

De vraag wat belangrijk is voor de patiënt krijgt steeds meer aandacht bij het doen van onderzoek naar calamiteiten volgens Ronnie van Diemen, Inspecteur-generaal voor Gezondheidszorg en Jeugd. Door meer openheid kunnen zorgverleners van de voorvallen leren en het vertrouwen in de zorg vergroten.

Volgens de inspectie zijn de calamiteitenonderzoeken door zorginstellingen van steeds betere kwaliteit. Daardoor kunnen zulke calamiteiten in de toekomst zo veel mogelijk worden voorkomen.

Het aantal calamiteitenmeldingen in ziekenhuizen en zorgaanbieders in de verpleeghuiszorg en thuiszorg stijgt, en dat komt ook door de oproep van de inspectie om bij twijfel calamiteiten te melden. Ook worden calamiteiten steeds beter herkend. In 2013 werden 800 meldingen van calamiteiten gedaan, in 2016 steeg dat aantal naar ruim 1300. In de eerste helft van 2017 zijn in de verpleeghuiszorg en thuiszorg 207 verplichte meldingen gedaan. Ongeveer de helft van de meldingen blijkt werkelijk een calamiteit te zijn.

 

.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER