Begeleiding bij kinderen, één groot spel?

1
1584

Als begeleider bij kinderen maak je van alles mee. Ik geef jullie graag een inkijkje…

Cadeautjes

Als laatste gezin vandaag ga ik naar Ramy (5 jaar) en Aliya (3 jaar). Ik kom hier iedere week om ouders te ondersteunen in de opvoeding. De kinderen komen enthousiast naar me toe gerend en vertellen druk door elkaar. Ze hebben allebei een cadeautje gekregen. Ramy: “Ik eigen bed slaapt”. Ik: “Wat goed Ramy, jij hebt in je eigen bed geslapen! Heb je alle stickers verdiend?”

In eigen bed slapen

Gina (hun moeder) kijkt van een afstandje toe en is ook zichtbaar blij. De kinderen sliepen iedere nacht bij de ouders of huilden lang als Gina ze naar bed bracht. Vorige week hebben we samen met de kinderen een bed getekend en daar 7 vakjes bij. Iedere dag werd een vakje gekleurd als het goed gelukt was om te gaan slapen in hun eigen bed.

Autogek

Ramy heeft een auto gekregen die zelf kan rijden en Aliya klei. Gina zegt dat ze voor Ramy ook iets uit wilde zoeken waar hij iets van kan leren. Papa was echter mee naar de speelgoedwinkel en hij zei dat Ramy een echte autogek is. We lachen er allebei om… Papa is soms ook nog echt een jongen hè?

Planning

We maken een planning van wat we gaan doen. Ik maak kleine tekeningetjes, zodat de kinderen ook begrijpen wat we gaan doen. We gaan

  1. Samen verven aan tafel;
  2. Samen iets drinken;
  3. De kinderen gaan even zelf spelen, zodat mama Gina en ik even kunnen praten;
  4. We maken een nieuwe strook voor het slapen;
  5. We gaan buiten spelen;
  6. Als laatste doen nog samen een spelletje.

Alles met aandacht

Aliya vindt het erg leuk om te kijken wat ik teken. Wanneer ik haar moeder teken zegt zij: “Mama heeft een knotje”. Dat moet ik dus ook tekenen. “Aliya, kijk jij eens, wat gaan we eerst doen?”, vraag ik. “Verven!”, zegt ze met een stralend gezicht. De verfspullen worden tevoorschijn gehaald. Gina pakt een bakje water. Er wordt driftig geverfd. Met Gina oefen ik het benoemen wat de kinderen doen met aandacht bij de activiteit blijven en leiding nemen.

Zelf oplossen

Het water wordt intussen zwart van het uitspoelen van de kwasten. Gina staat op om het water te vervangen. Ik leg haar uit dat ze ook kan benoemen dat het water erg vies wordt. De kinderen kunnen dan mee bedenken wat ze kunnen doen. En mama vragen om nieuw water te pakken. Een ´kans´om zelf na denken en te oefenen met iets vragen. Schoon water pakken blijkt ook een leuk spel. Om de beurt maken de kinderen het water vies en willen schoon water gaan halen.

Leren leiding te nemen

Het is voor Gina lastig om de actieve, leidende rol op zich te nemen in het spel met de kinderen. Natuurlijk moet er opgeruimd worden. Ramy wil al snel van tafel. Alaya is 1,5 jaar jonger maar kan haar aandacht al een stuk langer bij een activiteit houden. Ik stimuleer Ramy om ook een deel op te ruimen. Nu neem ik meer de leiding en doe Gina voor hoe ze ook de leiding kan nemen. We verdelen de teken en iedereen doet iets. Kwasten uitspoelen, water weg gooien en tafel afpoetsen. Ik benoem actief wat iedereen doet.

Zelf spelen

Na de limonade komt het moment dat er zelf gespeeld wordt. De kinderen mogen zelf iets kiezen. En ik heb met Gina een momentje om te bespreken wat er ligt… een brief van school. Ondertussen moeten we Ramy even helpen om zelf te spelen. Daar gebruik ik een wekkertje voor op mijn telefoon. Drie minuten moet hij zelf spelen. Dat helpt hem en hij gaat met de klei van zijn zusje aan de slag.

In de gevangenis

Gina haalt de stroken van boven. We maken nieuwe stroken om nog een week te oefenen met het goed gaan slapen. Dan gaan we buiten spelen. Het is heerlijk weer. Ramy en Alaya spelen vaak politie. Ik heb een gestreept truitje aan, dus ik moet de boef zijn. Mama moet ook politie zijn zegt Ramy. Ze vindt het een beetje gek om mee “de juf” te gaan vangen. Maar al snel hebben de kinderen zo veel plezier en doet moeder ook mee. De gevangenis gelukkig een tuinstoel en het slot is nep. De kinderen hebben de grootste lol wanneer de boef ontsnapt en zij deze weer moeten vangen.

En dan is het al weer tijd. De kinderen zwaaien me uit bij de deur.
Tot volgende week.

Namen zijn vanwege privacy fictief.

Geschreven door Jeannette Tenback, begeleider bij Zorgmed. Ze deelt haar ervaringen en geeft praktische tips.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER