Sterke stijging aantal zzp’ers in de zorg

0
1247
Zelfsturend

Er lopen 50 procent meer zzp’ers rond in de Nederlandse ziekenhuizen, verpleeghuizen en andere zorgorganisaties dan vijf jaar geleden. Stonden er in 2013 nog ruim 80.000 zzp’ers ingeschreven als zelfstandige in de zorg, dit jaar staat de teller bij de Kamer van Koophandel (KVK) op 121.000 zzp’ers met een zorgfunctie, dat schrijft Trouw vandaag.

Dat er steeds meer zzp’ers in de zorg werken heeft volgens Trouw voor een deel te maken met het personeelstekort. Steeds meer zorginstellingen kunnen de openstaande vacatures lastig invullen, en dus kiezen zij voor een zzp’er. Vooral verpleegkundigen, medewerkers in de thuiszorg, kinderopvang, psychotherapeuten en psychologen zorgen voor een stijging van het aantal zzp’ers. Ongeveer 10 procent van het totale aantal medewerkers werkt als zzp’er in de zorg.

Bij een tekort aan personeel worden zzp’ers vooral gewaardeerd om hun snelle beschikbaarheid en vakmanschap. Maar zzp’ers zijn wel duurder en vaak minder betrokken doordat ze minder binding hebben met de zorginstelling.

De motieven om als zzp’er te starten zijn verschillend. Zo vragen jongeren zich vaker af of zij per se een vast dienstverband nodig hebben en willen zij graag flexibeler zijn in hun werk. Zo houden zij de regie over hun eigen agenda en kunnen zij op verschillende plekken kijken. Oudere generaties kiezen vaak voor het ondernemerschap vanuit negatieve drijfveren. Zij willen niet te veel tijd kwijt zijn aan administratieve lasten, ze besteden die tijd liever aan het verlenen van goede zorg. De oudere generaties zijn de grootste groep zzp’ers.

Sonja Kersten, directeur van V&VN, laat aan Trouw weten dat ze begrijpt waarom zorgpersoneel kiest voor het ondernemerschap. Maar volgens haar worden zorgmedewerkers in vaste dienst daardoor zwaarder belast, omdat zzp’ers zich kunnen permitteren om geen of minder nacht- of weekenddiensten te draaien. Daarom vindt V&VN het belangrijk dat werkgevers zich meer gaan inzetten voor ‘goed werkgeverschap’. Dus beter luisteren naar het personeel en hen betrekken bij het beleid. Een voorbeeld hiervan is te stoppen met gebroken diensten waarbij iemand in de ochtend een paar uur wordt ingezet en in de avond weer moet werken.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER