Werken tijdens de hitte: zo houd je het hoofd koel

0
4660
hitte

Een hittegolf passeert ons land. Met temperaturen boven de dertig graden is het de vraag hoe we het volhouden op het werk. Wat moet een werkgever doen? En wat kun je zelf doen om je te beschermen tegen de zon? Tips om toch het hoofd koel te houden tijdens de aanhoudende hitte.

Werken in extreme warmte of zon levert risico´s op voor je gezondheid. Extreem warm weer kan leiden tot klachten als vermoeidheid, concentratieproblemen, duizeligheid en hoofdpijn. In ernstigere situaties kan door uitdroging kramp, misselijkheid, uitputting, flauwte of zelfs bewusteloosheid optreden. Daarnaast kunnen er huidproblemen opspelen, zoals jeuk en huiduitslag.

Volgens de wet mag je je werk onderbreken als de hitte ernstig en onmiddellijk gevaarlijk is voor je veiligheid en gezondheid. Vaak is het wel vervelend om te werken in de hitte, maar levert het niet direct een gevaar op. In de Arbowet staat niet precies wat beschouwd wordt als onmiddellijke gevaarlijke hitte. Dat hangt niet alleen af van de temperatuur, maar ook van de luchtvochtigheid en je werkkleding. Met de Hittestresscalculator van FNV kun je een berekening maken.

Je loopt extra gezondheidsrisico´s als je een slechte hartconditie hebt, als je zwanger bent, overgewicht hebt, suikerziekte hebt, een longaandoening hebt of bepaalde medicijnen gebruikt, bijvoorbeeld tegen een hoge bloeddruk. Zo´n 39 procent van de Nederlandse werknemers werkt wel eens in (extreme) hitte. Bijvoorbeeld omdat ze werken in de buitenlucht of in een gebouw met een slechte klimaatregeling.

Een werkgever heeft geen invloed op het weer, maar kan wel maatregelen nemen zoals:

  • Een tropenrooster invoeren, waarbij je vroeg begint en eerder klaar bent;
  • Meer pauzes inlassen;
  • De werktijd verkorten;
  • Zonwering bieden;
  • Warme lucht afvoeren door te ventileren;
  • Met ventilatoren de luchtsnelheid verhogen;
  • Zware lichamelijke inspanning vermijden, verminderen of uitstellen;
  • Besluiten dat tijdens heel warme dagen niet gewerkt wordt.


De meest voorkomende hitteziektes zijn warmte-uitslag, blaasjes die een jeukend en brandend gevoel geven, hittekrampen, vooral in been en buikspieren, hitte-uitputtting en een hitte-beroerte.

Wat kun je zelf doen, om de hitte zo goed mogelijk te doorstaan tijdens je dienst?

  • Vermijd direct zonlicht zoveel mogelijk. Probeer werkzaamheden te plannen in de schaduw.
  • Niet alle kleding beschermt even goed tegen de zon. Dunne stof beschermt nauwelijks tegen de straling van de zon.
  • Smeer je goed in met zonnebrandcrème. Mensen die veel transpireren, kunnen beter vaker insmeren. Zonnebrandcrème houdt overigens de UV-straling niet volledig tegen.
  • Petjes en hoedjes kunnen ook helpen tegen de zon.
  • Vermijd cafeïne- en suikerhoudende dranken zoveel mogelijk, omdat ze juist vocht onttrekken aan het lichaam.
  • Drink voldoende. Het advies is 1,5 tot 2 liter per dag, maar op hete dagen mag je gerust meer drinken.
  • Eet fruit, hier zit ook vocht in en gezonde voedingsstoffen.
  • Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk lichte, luchtige kleding draagt, het liefst van linnen, katoen of andere natuurlijke vezels.
  • Al heb je geen trek met het warme weer, zorg ervoor dat je voldoende eiwitrijke en vitaminerijke voeding binnenkrijgt.
  • Zorg ook voor voldoende zoutopname.
  • Plan extra pauzes in.
  • Zorg voor verkoeling met water.
  • Leg af en toe een koele handdoek in je nek. Dat kan erg verfrissend werken.
  • Matig met huidoliën en make-up. Die hebben de neiging om het lichaam te isoleren, wat betekent dat ze warmte vasthouden. Terwijl je met heet zomerweer juist de hitte uit je lichaam wilt verdrijven.
  • Beperk gekruid eten, sigaretten, alcohol en cafeïne. Deze voedingsmiddelen stimuleren de zweetklieren. Je lichaam wordt extra aan het werk gezet, waardoor je lichaamstemperatuur oploopt. Vervolgens geeft je lichaam het signaal om af te koelen, waardoor je zweet gaat produceren.
DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER