Zorgverleners zijn trots op werk, maar willen meer waardering

0
3117
trots

Verpleegkundigen, verzorgenden en andere zorgverleners zijn er trots op om in de zorg te werken, dat blijkt uit onderzoek van Nivel. Hoewel zij met plezier naar hun werk gaan en het werk inhoudelijk aantrekkelijk vinden, staat de aantrekkelijkheid van het werken in de zorg toch onder druk.

De deelnemers van het onderzoek hebben tips om het werk aanlokkelijk te houden. Zo vinden zij dat er meer gelijkwaardigheid en waardering moet zijn. Ook vinden de ondervraagden dat minder werkdruk en administratieve taken en regels het werken in de zorg aantrekkelijker maken.

Zorgverleners waarderen werk
Maar liefst negen op de tien zorgverleners vindt het werk inhoudelijk leuk en ruim vier op de vijf zorgverleners is trots op het werk dat zij doen. Zij waarderen hun werk gemiddeld met een 7,5. Zorgverleners zijn het meest tevreden over de contacten met patiënten en collega’s.

Niet volhouden tot pensioen
Ondanks deze positieve uitkomsten denkt 52 procent het huidige werk niet tot hun pensioen te kunnen volhouden. In 2013 was dat nog 40 procent. Anke de Veer, onderzoeker van Nivel, denkt dat deze toename heeft te maken met het verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd. Ook ervaren zorgverleners de laatste jaren steeds meer werkdruk. Volgens De Veer moeten werkdrukmaatregelen dan ook topprioriteit hebben om in de toekomst voldoende personeel beschikbaar te hebben.

Te weinig werkdrukmaatregelen
En daar denken de zorgverleners ook zo over. Driekwart geeft aan dat minder werkdruk het werk aantrekkelijker maakt. En dat geldt ook voor het verminderen van de administratieve taken en de regels in de zorg. En die behoefte neemt toe sinds 2013. Zorgverleners vinden dat er te weinig actie is ondernomen om de werkdruk te verminderen. Ruim de helft van de deelnemers vond in 2017 dat er de afgelopen vijf jaren te weinig werkdrukmaatregelen zijn genomen.

Meer waardering
Ook wil een grote groep zorgverleners meer personeel in de directe zorgverlening. Daarnaast willen zij meer gelijkwaardigheid tussen de top en de uitvoerenden en meer waardering binnen de organisatie. Zorgverleners krijgen meestal wel voldoende waardering van patiënten en van hun direct-leidinggevenden, maar minder vanuit hun directie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER