Zorgverleners zijn overtikken patiëntgegevens zat

0
841

Honderden zorgverleners klagen dat ze veel tijd kwijt zijn aan het overtikken van patiëntgegevens, printen en faxen. Vaak wel tot een uur per dag, dat blijkt uit een rondvraag van de NOS onder 700 zorgmedewerkers, onder wie 500 verpleegkundigen. Sonja Kersten, directeur van V&VN noemt de situatie ‘beschamend’.

Kersten vindt dat zorginstellingen een vuist moeten maken tegen de ICT-leveranciers en eisen dat de software beter gaat samenwerken. ‘ICT moet de zorg helpen, niet ingewikkelder maken’, laat zij weten aan de NOS.

Bijna alle zorginstellingen zijn over op digitale systemen waarin patiëntgegevens worden opgeslagen. Maar onderling werken die systemen niet samen. Terwijl die informatie soms wel gedeeld moet worden met een andere zorginstelling. Dat is bijvoorbeeld het geval als iemand van een algemeen ziekenhuis naar een universitair ziekenhuis wordt verwezen of in een verpleeghuis terecht komt.

Het komt nog veel voor dat die patiëntinformatie per post of fax wordt doorgegeven of dat een patiënt een handgeschreven of afgedrukt dossier meekrijgt, dat daarna nog moet worden overgetikt. Het overtikken van dossiers kost niet altijd veel tijd, het brengt ook risico’s met zich mee. Een tikfoutje is zo gemaakt, waardoor patiënten bijvoorbeeld een verkeerde doses medicijnen krijgen. Ook op de afdeling spoedeisende hulp ontbreekt vaak belangrijke informatie over patiënten die binnenkomen.

Marcel Daniëls, cardioloog in het Jeroen Bosch Ziekenhuis, vindt dat het ontbreken van patiëntgegevens anno 2018 niet meer nodig is. Zo vertelt Daniëls aan de NOS dat er laatst een patiënt binnenkwam met een hartinfarct en zijn familie had aangegeven dat hij onder behandeling was in Utrecht, maar waarvoor wisten zij niet. Terwijl dat soort informatie heel erg belangrijk is, bijvoorbeeld voor de hoeveelheid medicatie. Daniëls vindt dat communicatie met andere ziekenhuizen, huisartsen en de wijkverpleging in de praktijk eigenlijk onmogelijk is.

Er zijn al verschillende initiatieven geweest om makkelijker en sneller patiëntgegevens uit te wisselen, maar die hebben nog niet het gewenste effect gehad. Voorbeelden hiervan zijn Zorgdomein, Zorgplatform en ook het Landelijk patiëntendossier. Dat laatste systeem liep spaak om privacyredenen. De Eerste Kamer was bang dat het systeem niet goed kon worden beveiligd. Maar volgens Kersten is juist nú de privacy in het geding. Nu slingeren overal papieren rond met patiëntgegevens, en dat is zorgelijk voor de privacy. Zorgsystemen die met elkaar samenwerken en goed worden beveiligd, dát is juist een verbetering voor de privacy, stelt Kersten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER