Zorgwoordenboek moet zorgen voor veiligere zorg

0
893

Zorgverleners en patiënten wisselen steeds meer gezondheidsinformatie uit. Hoewel de uitwisseling van gezondheidsinformatie nog grotendeels in gesprekken of op papier plaatsvindt, neemt de digitalisering in de zorg toe. Het RIVM en het expertisecentrum e-health Nictiz vinden dat er een gemeenschappelijk woordenboek moet komen om de zorg efficiënter en veiliger te maken.

Met het woordenboek willen de organisaties dat gezondheidsinformatie voor alle betrokken zorgverleners dezelfde bedoeling of betekenis heeft. Dit is vooral belangrijk bij de overdracht van informatie tussen zorgverleners. Het gaat niet om hetzelfde taalgebruik -zoals je bij een woordenboek verwacht- maar om afspraken wanneer en hoe welke vaktermen in computersystemen worden gebruikt bij de uitwisseling en het hergebruik van informatie, zonder dat het aan betekenis verliest. Dit wordt ‘Eenheid van Taal in de zorg’ genoemd.

Zorgverleners beschrijven een ziekte of aandoening vaak met uiteenlopende digitale termen en codes in hun systemen. Het kost tijd om deze informatie te duiden en bij de overdracht in het volgende digitale systeem te verwerken. Het woordenboek moeten gekoppeld worden aan de systemen van de zorgverlener of patiënt. Door de koppeling worden via het woordenboek ziektes en aandoeningen omgezet naar eenduidige termen in het systeem. Dit moet niet alleen zorgen voor minder fouten, maar ook minder administratieve rompslomp.

LAAT EEN REACTIE ACHTER