Nederlanders voelen zich onzeker bij zichtbare huidproblemen

0
261

Motivaction heeft een onderzoek uitgevoerd in opdracht van het Huisfonds. Hieruit blijkt dat wanneer er iets aan de hand is met de huid wat zichtbaar is, de helft van de Nederlanders zich minder zelfverzekerd voelt. Met dit onderzoek wil het Huidfonds meer inzicht krijgen in de psychosociale effecten van huidproblemen. Het huidfonds start de campagne ‘Huidhelden’. Het Huidfonds meldt dat deze campagne wordt gestart om de verhalen van mensen met een huidaandoening te vertellen. De acceptatie van de huid die ‘anders’ is moet vergroot worden.

Karel Slootman, directeur van Motivaction zegt dat een huidaandoening een grote impact heeft en het merendeel van de Nederlanders zich zeer bewust is van de functie van de huid. Jantine van ’t Klooster, directeur-bestuurder van het huidfonds voegt hier aan toe dat de huid als orgaan heel zichtbaar is en hierom dus een groot onderdeel van identiteit is. Dit is ook de reden waarom mensen schaamte ervaren bij huidproblemen.

Zeven op de tien Nederlanders vindt het erg van belang dat er gewerkt moet worden aan de acceptatie van de huid die ‘anders’ is. Dit blijkt uit het onderzoek. Jantine van ’t Klooster vertelt dat er in Nederland 1,2 miljoen mensen een huidaandoening hebben. Het huidfonds wil mensen duidelijk maken dat een gezonde huid niet altijd voor iedereen vanzelfsprekend is.

Hierom heeft het Huidfonds de campagne ‘Huidhelden’ gestart. Hierin staan de verhalen van Nederlanders centraal. Het doel van deze campagne is zorgen voor acceptatie van de huid die ‘anders’ is. Dit geldt niet alleen voor mensen met een huidaandoening zelf, maar ook voor de maatschappij. Van ’t Klooster: ‘De maatschappij moet zich beseffen hoeveel impact het hebben van een huidaandoening heeft op een mensenleven’.

Bron: Nationale Zorggids

LAAT EEN REACTIE ACHTER