Nederlanders slapen slecht, maar doen er niks aan

0
364

Maar liefst 63 procent van de volwassen Nederlanders slaapt slecht, maar doet niets om de kwaliteit van slaap te verbeteren. Zo neemt 80 procent van de Nederlanders een beeldscherm mee naar de slaapkamer en drinkt 66 procent cafeïnehoudende dranken voordat ze gaan slapen en drinkt 68 procent alcohol in de avond. Dat blijkt uit slaaponderzoek van de hersenstichting, IKEA Nederland en Trimbos. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1228 volwassen Nederlanders.

Vorige week bleek uit onderzoek van het RIVM dat veel Nederlandse jongeren slecht slapen, doordat ze tot laat in de avond hun smartphone of tablet gebruiken, maar volwassenen doen precies hetzelfde. Volgens Koko Beers, woordvoerder van de Hersenstichting, vinden veel volwassenen het lastig vinden om hun beeldscherm weg te leggen of op andere manieren hun kwaliteit van slaap te verbeteren. Hij vindt dat volwassenen het slechte voorbeeld geven aan jongeren.

Doorslapen

In slaap vallen is niet zozeer het probleem, doorslapen wel. De helft (49%) van de Nederlanders wordt ’s nachts wakker. Veel volwassenen (45%) zeggen hier wel iets aan te willen doen, maar in werkelijkheid ondernemen zij geen actie. Uit het onderzoek blijkt dat veel volwassenen wel weten wat ze moeten doen om hun slaapkwaliteit te verbeteren. Zo geeft 73 procent aan dat ze geen beeldscherm moeten gebruiken als ze in bed liggen en zegt 93 procent dat ze overdag voldoende moeten bewegen. Ook weet 62 procent dat ze een paar uur voor het slapen geen cafeïne moeten drinken en weet 60 procent dat alcohol een slechte invloed heeft op de nachtrust. Toch doen veel Nederlanders precies het tegenovergestelde.

Gezonde hersenen niet vanzelfsprekend

Beers benadrukt dat gezonde hersenen niet vanzelfsprekend zijn en dat je daar hard aan moet werken. En daarbij is slaap van groot belang, omdat het een directe impact heeft op onze concentratie en slaap. Goede slaap verkleint de kans op hersenaandoeningen, zoals beroerte, depressie en/of dementie.

De Hersenstichting geeft 10 tips voor een gezonde nachtrust:

  1. Zorg voor een rustige en donkere slaapkamer.
  2. Laat beeldschermen, zoals tablet, telefoon en televisie, weg uit de slaapkamer.
  3. Doe ten minste een uur voor het slapengaan alleen ontspannende activiteiten, zoals lezen.
  4. Vermijd cafeïne- en alcoholhoudende dranken enkele uren voor het slapen gaan.
  5. Las overdag een piekermoment in om oplossingen te bedenken voor problemen.
  6. Neem geen zware maaltijden in de uren voor het slapen gaan.
  7. Sport regelmatig, maar niet later dan drie uur voor het slapen gaan.
  8. Zorg overdag voor een omgeving met voldoende licht.
  9. Vermijd dutjes of powernaps overdag.
  10. Probeer iedere dag op precies dezelfde tijd op te staan, ook in het weekend.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER