Help jij ouderen meer bewegen?

0
241

Hoe ouder we worden, hoe minder we bewegen. Vooral 55-plussers bewegen te weinig. En dat terwijl bewegen zo gezond is! Bewegen vertraagt het ouder worden en houdt je spieren en gewrichten soepel. En het houdt je niet alleen fysiek gezond, ook mentaal blijven je brein en geheugen in conditie. Kenniscentrum Sport heeft daarom de Beweegcirkel ontwikkeld. Ken jij hem al? Het is een tool om mensen te stimuleren meer te bewegen. Als zorgprofessional kan jij ouderen helpen om meer beweging in hun dag te brengen.

De cirkel bevat 5 stappen die gebaseerd zijn op verschillende gedragstheorieën en -methodieken. Door deze stappen te doorlopen krijg je inzicht in het huidige beweeggedrag, maar ook om plannen te maken voor een haalbaar beweegschema.

Stap 1

Bij de eerste stap breng je in kaart hoeveel iemand beweegt in de ochtend, middag en avond. En daarbij telt elke beweging, dus ook stofzuigen, de hond uitlaten of boodschappen halen met de fiets. Je vult deze stap gezamenlijk in en kijkt naar de momenten op een dag waarin iemand meer kan bewegen. Misschien in de ochtend? Of juist in de middag?

Stap 2

Nu weet je wat iemand aan beweging doet, kan je helpen om inspiratie te krijgen om meer te bewegen en een doel te stellen. Je kan denken aan bewegingen in huis, maar ook om huis en buitenshuis. Samen kan je een doel stellen. Wat wil iemand bereiken? Stel een concreet doel, bijvoorbeeld elke dag 2.000 stappen extra zetten of zonder buiten adem te raken de trap op en af lopen. Zo kan iemand zelf in de gaten houden of er progressie wordt geboekt. Om het goed vol te houden is het belangrijk dat iemand iets doet wat hij leuk vindt.

Stap 3

Je pakt stap 1 er weer bij en kijkt op welke dagdelen het mogelijk is om meer te bewegen. Let op dat het gestelde doel wel haalbaar blijft.

Stap 4

Nu alle plannen gemaakt zijn, is het tijd om aan de slag te zijn. Gedragsverandering is soms lastig, dus hou rekening met tegenslagen. Achterhaal wat voor de ander moeilijke momenten zijn. In het weekend? Of juist in de ochtend? Door moeilijke momenten te herkennen, wordt het makkelijker om hiermee om te gaan. Bespreek ook af wat de beloning is om het bewegen goed vol te houden.

Stap 5

Bespreek wat er goed gaat en wat misschien verbetering nodig heeft. Wil iemand nog meer bewegen of iets anders gaan doen? Pak stap 5 van de Beweegcirkel erbij, hier vind je voorbeelden wat iemand kan doen als het goed gaat, maar ook als het minder goed gaat.

Wil je meer weten? Kijk hier voor meer informatie.

 

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

68 − = 63