Tevreden zorgmedewerkers ondanks hoge werkdruk

0
662

Hoewel bijna 44 procent van de werknemers in de zorg- en welzijnssector een hoge tot zeer hoge werkdruk ervaart, is ruim driekwart tevreden tot zeer tevreden met hun werk. Volgens 2 op de 3 werknemers en de helft van de werkgevers is de werkdruk in het jaar voorafgaand aan de enquête toegenomen. Dat blijkt uit een enquête die werd uitgevoerd door het CBS.

In mei en juni van dit jaar vond de eerste meting plaats door het CBS. Meer dan de helft van de werknemers onderschrijft de stelling: “Ik heb het gevoel dat ik tijd tekortkom.” Werkgevers wijten de werkdruk vooral aan regeldruk en administratieve lasten. Maar ook aan nieuwe en moeilijkere taken, mondigere cliënten en te weinig personeel.

Agressie

Opvallend is dat werknemers relatief vaak in hun werk worden geconfronteerd met agressie en geweld van patiënten, cliënten en hun familieleden. Twee op de drie werknemers zegt hiermee te maken hebben gehad in het afgelopen jaar. In de meeste gevallen gingen het om verbale agressie, zoals schelden en schreeuwen (87 procent). Maar ook lichamelijke agressie (42 procent) en pesten (41 procent) werden genoemd. Intimidatie of bedreiging, discriminatie of seksuele intimidatie kwamen minder vaak voor. Het bespreken van agressie en geweld op de werkvloer van voor 85 procent van de werknemers geen probleem: zij gaven aan zich veilig te voelen om dit melden.

Leuk en plezierig

Gelukkig waardeert de overgrote meerderheid (78 procent) van de werknemers in de zorg- en welzijnssector hun werk. Zij zijn tevreden tot zeer tevreden met hun werk. Ruim 90 procent van de werknemers vindt het werk inhoudelijk leuk en 78 procent vindt de sfeer op het werk plezierig.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

50 − 44 =