‘Je bouwt een band op met de mensen, dat maakt het werk zo leuk’

0
107
Van Rijn start nieuwe campagne tegengaan financieel misbruik ouderen

Ze waren er helemaal klaar mee, met al die regeltjes in de thuiszorg. Daarom hebben thuiszorgmedewerkers zich verenigd in coöperatie Helpgewoon. Ze krijgen een hoger salaris, kunnen zelf afspraken afstemmen met cliënten en hebben extra taken, zoals sollicitatiegesprekken voeren en de PR, wat hun werk uitdagender maakt.

Iekje Oegema en Leonie Luijken zijn twee thuiszorgmedewerkers die zich sinds kort hebben aangesloten bij coöperatie Helpgewoon in Zutphen. ‘Ik wilde graag weer in de thuiszorg werken’, vertelt Leonie, die een tijdje uit de running is geweest. ‘Hiervoor werkte ik bij een andere organisatie, maar daar zag ik mijn collega’s bijna nooit. Dit trok mij aan, omdat je veel samen doet. Je moet veel dingen regelen en vergadering bijwonen. Iedereen heeft een bepaalde taak. De een is voorzitter, de ander houdt zich bezig met PR of het voeren van sollicitatiegesprekken.’

Leonie regelt samen met Ietje de publiciteit en helpt met de sollicitatiegesprekken. Dat ze die uren niet betaald krijgt, is voor haar geen probleem. Financieel zijn de beide dames erop vooruit gegaan: waar ze eerst rond 11,60 euro per uur verdienen, is dat nu gemiddeld 12,78 euro bruto. Ze hebben rond de vier tot vijf cliënten, die zich aanmelden via de WMO.

Uitdaging

Leonie werkt 12,5 uur in de week, voor Ietje is dat gemiddeld zestien uur per week. ‘Ik begin om negen uur ’s ochtends en werk tot twaalf uur’, zegt Ietje. Ze ervaart veel voordelen aan deze nieuwe manier van werken. ‘Je kunt je kinderen halen en brengen van school en zelf bepalen welke dagdelen je wel of niet wilt werken, net als het aantal uren. Je hebt meer contact met het bedrijf en met al je collega’s. Je mag extra taken uitvoeren: zo doet iedereen waar zij of haar goed is en worden de talenten die je hebt, optimaal gebruikt.’ Bij haar vorige werkgever zat ze op een ‘dood spoor’. ‘Je komt je bed uit, doet je werk bij de cliënt, gaat weer naar huis en dat was het. Hier word ik uitgedaagd om andere dingen te doen, zoals PR en sollicitatiegesprekken.’ Voor Leonie is de vrijheid die ze gekregen heeft, het grootste voordeel.

Intieme band

Zowel Leonie als Ietje voelen zich meer gewaardeerd dan op hun vorige werkplek. ‘De mensen zijn zo dankbaar dat je geweest bent. Dat doet mij heel goed’, vertelt Leonie. Ietje vult aan: ‘Het is niet alleen dat stukje waardering, maar ook de openheid van de mensen. Ik zit al jaren in het vak en het valt mij op hoe intiem mensen kunnen zijn met wat ze aan je vertellen, dat ze je echt in vertrouwen nemen. Je bouwt een band op met de mensen, dat maakt het werk zo leuk.’

Zelfsturend team

Helpgewoon in Zutphen heeft inmiddels een stevige voet aan de grond gekregen. Joke van der Schoor vertelt daarover. ‘We leren de thuiszorgmedewerkers om een zelfsturend team te vormen, zonder dat er een leidinggevende is. De intensieve begeleiding van Helpgewoon duurt twee jaar, daarna gaan de leden steeds meer op eigen benen staan en hebben ze minder frequente begeleiding nodig.’ De coöperatie biedt ontzorging op het gebied van een pakket aan diensten op het gebied van bedrijfsvoering, waardoor huishoudelijke hulpen zich kunnen richten op hun eigen cliënten en vakgebied. Door het hele land heen is Helpgewoon actief op veertien plaatsen, in Zutphen zijn er inmiddels achttien leden aangesloten. ‘Er is een grote belangstelling. Wij laten zien dat het kan.’

Zeggenschap over werk

Wat zijn de voordelen voor de thuiszorgmedewerkers? ‘Ze hebben veel zeggenschap over hun werk, omdat ze met elkaar de inhoud bepalen’, vertelt Joke. ‘Wij bemoeien ons niet met wat ze doen. Het voordeel is dat je minder overleg hebt. Door de directielaag eruit te snijden, bespaar je op de kosten.’ Daardoor verdienen de thuiszorgmedewerkers die zich hebben aangesloten bij de coöperatie, meer dan voorheen. ‘Het geld dat binnenkomt, gaat grotendeels naar de huishoudelijke hulpen zelf, waardoor ze een CAO-conform loon krijgen.’ Een ander voordeel is dat er weinig roosterwijzigingen zijn, doordat de cliënt zelf afspraken kan maken met de huishoudelijke hulp. Er is een vastgezicht en vaste vervanging voor als een medewerker ziek is of met vakantie gaat. Roosteraars en planners zijn niet nodig, wat ook weer kostenbesparend werkt.

Joke heeft zelf bij een grote zorgorganisatie gewerkt en merkt het verschil met Helpgewoon duidelijk. ‘Als de manager langs komt, is er meestal iets aan de hand. Nu deze vrouwen zelf de coöperatie runnen, spreken ze elkaar aan op hun gedrag. We voorkomen problemen door de kleinschaligheid. Een team is nooit groter dan 25 medewerkers.’

Als het aan Iekje en Leonie ligt, zien ze zichzelf nog jaren werken in deze vorm. ‘Het bevalt ons goed. Het werk is een stuk uitdagender dan het geweest is.’

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

+ 18 = 25