Luchtpersoneel werkt aan re-integratie in verzorgings- en verpleeghuis

0
575

Stewards en stewardessen, die in een zorgorganisatie aan de slag gaan om te werken aan hun re-integratie. Koffie schenken, met de bewoners een wandeling maken of helpen bij de maaltijd. Zorgorganisatie Evean en luchtvaartmaatschappij KLM hebben de handen ineen geslagen en zijn met een proef gestart in het Eduard Douwes Dekker Huis. De eerste resultaten zijn positief.

Het initiatief is een half jaar geleden van start gegaan, vertelt Saskia Osinga, locatiemanager van het Eduard Douwes Dekker Huis, een verpleeg- en verzorgingstehuis van Evean. ‘We hebben hier een kleindochter gehad, wiens oma op een PG-afdeling woonde. Zij stuurde stewardessen vanuit verzuim aan, waarvoor ze een vervangende werkplek zocht. Zij hielp bij de Paasbrunch en merkte op dat we wel wat extra stewardessen zouden kunnen aansturen.’

Burn-out

In een vliegtuig is het lastiger om te werken aan je re-integratie, als je bijvoorbeeld tijdelijk bent uitgevallen als gevolg van burn-out klachten of omdat je moet wachten op een knie-operatie. Maar ook als je last hebt van een tenniselleboog of oorontsteking, mag je niet vliegen. ‘Je kunt niet half vliegen, je moet in volledig in staat zijn om de volle uren van je vlucht te draaien’, zegt Saskia. Voor het herstelproces is het beter om aan het werk te blijven, zegt Carola Wilkens, werkzaam bij KLM en projectleider van de samenwerking tussen Evean en KLM.

KLM stond positief tegenover het idee om re-integrerend luchtvaartpersoneel aan de slag te laten in het verpleeg- en verzorgingstehuis. Het is namelijk binnen de luchtvaartmaatschappij niet altijd mogelijk om voor een passende re-integratieplek te zorgen. Een deel van het personeel kan grondwerkzaamheden verrichten, maar dat is niet voor iedereen geschikt. ‘Het mooie is dat mensen zelf de snelheid van re-integratie kunnen bepalen’, zegt Saskia. De omgeving van Schiphol kan heel hectisch zijn voor iemand die is uitgevallen in het arbeidsproces. ‘Als je een burn-out hebt gehad, kun je zelf aanvoelen of je de energie hebt of je in het huis wel wat kan. Het succes zit ‘m in het feit dat je een andere dienstverlenende branche helpt.’

Briefing

De dag begint voor de re-integrerende stewards en stewardessen met een briefing, zoals ook gebruikelijk is in het vliegtuig. Wat kunnen ze verwachten die dag? Wat zijn de behoeftes van de verschillende bewoners? Aan het einde van de dag volgt er een ‘debriefing’, zoals dat in de termen van de KLM heet, een soort eindevaluatie van wat er is gebeurd en hoe het is gegaan. ‘Daarnaast zijn er nog meer dingen bedacht die wij aan boord hebben’, zegt Carola. ‘We werken met een passagierslijst, zodat je weet of een passagier een bepaalde maaltijd heeft. Dat hebben we hier ook ingevoerd, voor wat een bewoner leuk vindt om te doen qua activiteiten.’

Dankbaarheid

Er zijn veel overeenkomsten tussen de werkzaamheden aan boord en in huis, maar ook verschillen. ‘Het grootste verschil is dat de bewoners heel authentiek zijn en reactief. Ze moeten aangespoord worden. Wij moeten dan heel proactief zijn’, zegt Carola. ‘Passagiers zijn veeleisender. Ze gaan iets leuks doen, ze gaan op zakenreis. Soms hebben re-integrerende collega’s een vervelende periode achter de rug. Het mooie is dat ze hier hun kwaliteiten kunnen inzetten en de dankbaarheid van de mensen voelen.’ De andere kant is dat het soms ook confronterend kan zijn, bijvoorbeeld als er een familielid in een tehuis zit. ‘In dat geval draagt het niet bij aan de re-integratie en zoeken we een andere oplossing’, zegt Carola.

Inmiddels zijn er ruim honderdtien stewards en stewardessen aan de slag gegaan in het verpleeghuis, waarvan er vijftig inmiddels weer aan het werk zijn of elders binnen de KLM. Zowel de bewoners als het personeel zijn positief. ‘Nu er extra tijd is, gaan mensen veel vaker naar buiten. Er wordt naar hun verhalen geluisterd, er is meer vertier op de afdeling’, zegt Saskia. Zo werd op de Dag van de ouderen, het sterrenrestaurant verbouwd tot vliegtuigtribune. Stewards en stewardessen bedienden de mensen. ‘Je zag zoveel enthousiasme, iedereen liep ineens in KLM-uniformen rond. Dat gaf een grote impact.’ Tijdens de herfst had een collega bedacht om bladeren, eikels en kastanjes te gaan zoeken en te knutselen.

In het begin moesten de vrijwilligers en het KLM-personeel aan elkaar wennen, omdat ze volgens andere methodieken werken, maar inmiddels zijn alle partijen gewend aan de samenwerking. ‘Uiteindelijk gaat het om de betekenisvolle relaties’, zegt Saskia. ‘Je kunt elkaar ontzettend ondersteunen en het plezier en welzijn van de bewoner vergroten. Bijvoorbeeld door een praatje te maken, thee en koffie te schenken of te gaan wandelen. Er is ook iemand die gaat zwemmen met een bewoner.’

Begeleiding

Voorlopig gaan KLM en het Eduard Douwes Dekker huis door met de samenwerking. Ze denken zelfs aan uitbreiding op meerdere locaties. Saskia zou deze vorm van re-integratie ook aanraden aan andere dienstverlenende instellingen, zoals hotelpersoneel dat voorzichtig hun uren moet gaan opbouwen. Een randvoorwaarde is wel dat er een goede planning en voorbereiding aan vooraf gaat. Twee mensen vanuit de KLM begeleiden de stewards en stewardessen en houden zicht op het proces.

Carola ziet dat collega’s opknappen van het re-integratietraject. ‘Ze hebben het zo goed hier. Ze werken in een crew, net zoals ze aan boord doen. Ze hebben zoveel affiniteit met de werkzaamheden, dat het als vertrouwd en veilig aanvoelt. Het Eduard Douwes Dekker Huis is een fijne werkplek. Dit is echt een win-win situatie. Ik zie dat ze sneller herstellen, dat is ontzettend mooi om te zien.’

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

25 − = 16