Roddelen op de werkvloer: zo pak je dat aan!

0
5087
Verpleegkundige doet veel onnodige handelingen

Die gekke kleding, dat rare kapsel of zelfs compleet verzonnen verhalen: op de werkvloer wordt heel wat af geroddeld, ook onder het verzorgend en verplegend personeel. We spraken met coach Marjolein Aalberts. Wat zijn tips om roddelen te voorkomen? En wat voor impact kan het hebben als jij er de dupe van bent?

Marjolein werkt als coach, die zich gespecialiseerd heeft in burn-outs en provocatieve coaching. Werknemers komen bij haar als ze zijn vastgelopen of zijn uitgevallen op hun werk, om verschillende redenen.

‘Roddelen als klacht zou je niet vaak horen, maar het is een van de omstandigheden waaronder mensen moeten werken, wat het werk zwaarder maakt dan nodig’, vertelt ze. Dat roddelen kan verschillende vormen aannemen. ‘Mensen worden bij veel zaken niet betrokken, naar hun mening wordt niet gevraagd. Het werk is minder ontspannen, ze hebben het gevoel dat ze op hun tenen moeten lopen.’

Ze denkt dat er in dienstverlenende beroepen, zoals de zorg, meer geroddeld word dan in andere bedrijfstakken. ‘Een verpleegkundige staat altijd afgestemd op de patiënt en de collega’s. Als journalist heb je minder collega’s, je hebt een ander soort afhankelijkheidsrelatie.’

Gevolgen van roddelen

De gevolgen van roddelen kunnen ingrijpend zijn. Mensen voelen zich buitengesloten, ze hebben het gevoel dat ze op hun tenen moeten lopen en zichzelf keer op keer moeten bewijzen. ‘Dit kan verergeren tot aan een carrièremove aan toe. Mensen branden heel erg af in de zorg. De zorg zorgt slecht voor zijn eigen mensen.’

Als je zelf het slachtoffer bent van roddel en achterklap in de wandelgangen, hoe kun je daar dan het beste tegen wapenen? ‘Wees je ervan bewust dat het roddelen iets over de roddelaar zegt, en niet over de ander’, adviseert Marjolein. ‘Mensen die roddelen, willen aandacht en vinden dat ze dat te weinig krijgen. Ze gaan het via een ander uitspelen of hebben meer aandacht nodig dan een gemiddeld persoon. Door je dat te realiseren, neem je al afstand. Afstand zorgt ervoor dat je uit de emoties kunt blijven.’

Rol van leidinggevende

Als mensen je niet voor een volwaardige collega aanzien, doet dat iets met je, zegt Marjolein. ‘Je kapsel zit niet goed, je hebt iets naars gezegd tegen de patiënt of een bed niet goed opgemaakt. Dat heeft impact. Maar als je erboven staat, pak je de controle weer terug.’ Durf je nog een stap verder te doen, stap dan naar de leidinggevende toe met je klacht. ‘Dan moet je wel stevig in je schoenen staan. Je kunt ook nog meer in de belangstelling komen te staan van collega’s.’ Sommige roddels gaan ook over fouten die zijn gemaakt. ‘Als je een keer een fout maakt, is dat menselijk. Zo’n roddel zou moeten wegebben als je daarna je werk wel goed blijft doen.’

Roddels voorkomen

Het zou mooi zijn om te voorkomen dat collega’s over elkaar roddelen, maar volgens Marjolein is dat heel lastig. ‘Het verkeerde kapsel, de verkeerde broek, dat wakkert iets aan en dan gaan mensen los. Mensen die ontevreden zijn over zichzelf, zoeken en vinden altijd wel iets.’

Als je het hebt aangekaart bij de leidinggevende, kan die er acties op zetten, maar wel in een veilige vorm. ‘Dat kan bijvoorbeeld door een profiel op te zetten met de sterke kanten van het team. Hoe vullen we elkaar aan? Als leidinggevende weet je het beste wat jouw mensen wel of niet aankunnen. Als roddelen aanwezig is, is er blijkbaar een bodem waarop dit kan gebeuren. Negeer je dat, dan wordt het groter en groter. Confronteer de roddelaars, kijk of het op die manier de wereld uitgaat. Is dat al een stap te ver, dan moet je gaan kijken naar teambuilding.’

LAAT EEN REACTIE ACHTER

29 − = 21