De thuiszorg

0
1663

Open brief
Naar aanleiding van mijn werksituatie

Mijn eerste werkdag na een progressieve periode. Deze dag was ingevuld met een klant in de voormiddag van 09:00 tot 12:00 en in de namiddag van 13:30 tot 16:30. Die dag belde ik tweemaal naar het call center, om 09:59 en 14:09. Ik vroeg om mijn planning na te kijken aangezien ik opmerkte dat vrijdag in de namiddag niet ingevuld was. Het is juist dat ik te horen kreeg om dit op mail te zetten maar dat is mij ontgaan. Ik ging er ook van uit dat mijn melding wel ergens genoteerd zou staan.

De dag erna controleerde ik in mijn vrije tijd tussen 12:15 en 13:15 mijn planning en merkte ik dat de namiddag niet was ingevuld. Ik bracht de sleutel van mijn klant in de voormiddag terug en belde om 13:18 naar het call center. Ik deelde mee dat ik wachtende was op verdere instructies, waarop er een ticket werd aangemaakt.

U belde mij terug en stuurde via sms de klantgegevens door. U vertelde dat men dacht dat ik nog in progressieve werkhervatting zat. Dit vind ik vreemd aangezien ik de dag ervoor reeds een werkdag van 6 uren had en de progressieve uren uit mijn planning is gehaald.
De klant met adres in de omgeving van … ging volgens u wel lukken in 15 min. Ik deelde mee dat ik geen auto of fiets ter beschikking heb en dat dit te voet moest gebeuren. Ik kreeg een halfuur. Via sms ging het even over de staking en als het langer dan een halfuur duurde ik dit aan het call center moest laten weten. Het werden 45 min plus 15 min wachten op instructies en vertrek, dus 1 uur verplaatsingstijd.

Mijn klant stelde mij de vraag waarom hij niet de gevraagde 10 uren aan hulp krijgt in de week. Op alle dagen mag er iemand komen alleen niet ‘s nachts voegde hij er lachend aan toe. Hij was blij om de 2 uur hulp, die naar mijn mening te kort voor hem was, te krijgen.

Ik belde u op en hoopte op een beetje begrip dat bovenvermelde situatie niet fijn is. Voor onze klanten is het zeker geen leuke ervaring en is het soms echt wel nodig dat de gevraagde hulp aanwezig is.

Weet u de zorgvraag is voor een groot deel veranderd. Het beeld van vroeger, de oudere en met hen samen een koffie drinken, om boodschappen gaan of gezelschap houden, het is er nog maar het evolueert steeds meer naar cliënten met ziektebeelden zoals alcohol en medicatiemisbruik, dementie, vereenzaming e.d., er is een andere zorg nodig, dus zijn onze klanten echt wel de dupe en wij als medewerkers ook want wij, de thuiszorgwerkers en het maakt niet uit in welke functie, poetshulp, verzorgende, zorgkundige, verpleging, het doet er zelfs niet toe! Wij krijgen de klachten te horen.

U reageerde begripvol, maar u liet mij ook weten dat planner(s) zich de vraag stelden waarom ik zo laat verwittigde. Het is jammer om dit voor een weekend te horen te krijgen. Mocht ik geen klant gekregen hebben dan had ik ergens anders geholpen. In de maand december, ondanks de feestdagen en mijn verlof en een 15 u werkweek heb ik in totaal 26u31min naar de planning moeten bellen omtrent klantvragen en dan nog is het misgelopen bij een klant. Dit is zeker niet bedoeld als verwijt maar ik heb echt wel oog voor zaken en op tijd bellen. Tenslotte zijn we allemaal collega’s en horen we elkaar te ondersteunen, ja toch?

Ook bracht ik het call center op de hoogte met de vraag om aanstaande donderdag namiddag geen klant in te plannen vermits ik een gesprek heb aangevraagd, ik bracht u ook via sms op de hoogte. En wat merk ik op mijn planning… er is een klant ingepland.

Ook heb ik gevraagd om mijn klant van maandag, en waarschijnlijk de rest van de week, even op te bellen omdat ik niet op tijd ga komen. Verplaatsingstijd te voet 45 min, ik vertrek om 13u15 zodat ik een verplaatsingstijd neem van 15 min (in eigen tijd.)

Het kan zijn dat u meer werk hebt met mij dan met andere medewerkers, zoals u eerder aanhaalde en dat ik een klokkenluider ben. Maar alleen door de waarheid uit te spreken kan je tot een beter samenwerking komen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

75 − = 74