De terreur van de werk groepsapp: (hoe) ontkom je eraan?

0
280
Processed with VSCO with c1 preset

De groepsapp van het werk, het is niet alleen handig om op de hoogte te blijven, maar ook een beruchte stoorzender. Niet alleen casussen of andere relevante zorgvragen worden gedeeld, er komen ook vakantiekiekjes en flauwe grappen voorbij, net als eindeloze discussies over het ruilen van diensten. Wat is er te doen tegen deze werk-app terreur? Heleen Lameijer, spoedeisende hulp arts en social media expert (@makesciencework), geeft tips.

Bespreek wat je wel en wat je niet in de appgroep gooit

Het is een van de grootste ergernissen van werkend Nederland: de werk app-groep. SEH-arts Heleen Meijer zat in meerdere groepen: een vakgroep, een groep met artsen die ze begeleiden en een werkgroep voor carpoolen. Maar de communicatie verliep niet altijd even soepel. ‘Inmiddels hebben we wel wat maatregelen getroffen’, vertelt ze. ‘De groepsapp was als ergerpunt ingebracht tijdens een vergadering. Daarmee komen we gelijk bij een van de tips voor iedereen die een appgroep heeft waarin het te gortig wordt: bespreek met elkaar wat je wel en wat je niet in de appgroep gooit. Geef aan dat je stress krijgt van veel berichten die binnenkomen, en stel voor daar regels op te stellen. Dan zul je erachter komen dat veel mensen het daarmee eens zijn’

Zo is in het ziekenhuis waar Heleen werkt, een afsplitsing ontstaan van de carpoolapp, waardoor degenen die op eigen gelegenheid naar het ziekenhuis gaan, geen last hebben van onnodige berichtjes over wie wanneer rijdt.

Maak afspraken: welke appjes kunnen wel en welke niet?

Ze heeft met haar team besproken dat bepaalde appjes wel en niet kunnen. ‘Wel: werkgerelateerd, wat direct moet. Als een bepaald medicijn op is, moet iedereen dat gelijk weten. Ook sommige medische vraagstukken moeten direct beantwoord worden. Maar zaken als roosterwisselingen en vragen als ‘wil je over een maand ruilen’, kunnen ook ia de mail.’

Stel een app-ettiquete in

Zet de afspraken die je met elkaar maakt, op papier. De verschillende appgroepen, de inhoud van wat er gecommuniceerd wordt. Zo voorkom je oplopende irritaties. Een grapje in de app moet kunnen, maar daar kun je ook een speciale groep voor aanmaken. ‘Dan heb je minder geouwehoer tussendoor, daar is een andere groep voor. Ook hebben we afgesproken dat als het voor een of twee personen relevant is, je het niet in de groep moet gooien. Deel geen privé-berichten in een zakelijke app, tenzij het van invloed is op je werk, bijvoorbeeld als je dochter ziek is. Je kunt ook een appgroep instellen waar alleen de directeur berichten kan plaatsen, dat de mededeligngen alleen gaan via de leidinggevende.’ Een andere tip voor de app-ettiquete is om terug te mailen als iemand je een appje stuurt dat je liever op de mail hebt. ‘Door terug te mailen, verander je het medium zelf.’

Zorg voor structuur

‘Veel mensen willen structuur in de appgroep. Voor we de afspraken maakten, vroeg iemand: vinden jullie het goed dat ik morgen thuis werk? Iedereen antwoordde daar dan met ‘ja’ oop. Nu wordt gezegd: ik werk morgen thuis, ik hoor het graag als iemand bezwaar heeft.’

Stap tijdens je vakantie uit de werk appgroep

Vakantie, even helemaal weg, ook van je werkissues. Maar voor je het weet, stromen de berichtjes al binnen en zit niet alleen je telefoon, maar ook je hoofd overvol. Je kunt de meldingen op ‘stil’ zetten, maar misschien ben je alsnog nieuwsgierig naar wat je allemaal mist terwijl in in Griekenland aan het zonnebakken bent. In het ziekenhuis waar Heleen werkt, is het heel normaal om tijdens de vakantie uit de groepsapp te gaan en er bij thuiskomt weer in te stappen. Dat is heel makkelijk, doordat iedereen beheerder is geworden en je collega je gewoon opnieuw kan toevoegen. ‘Als ik op vakantie ga, ga ik uit de app en veel van mijn collega’s. Ook. Ik mis niks, want op momenten dat het echt belangrijk is, krijg ik wel een privé berichtje.’

Helemaal uit de groepsapp stappen?

Er zijn al zoveel app groepen, dat er best iets voor te zeggen is om dan maar helemaal uit een groepsapp te stappen, zeker als er een overload aan berichten wordt gedropt. Maar kun je dat wel maken als het om je werk gaat? ‘Dan is het eigenlijk al te ver gegaan en had je het daarvoor moeten bespreken’, zegt Heleen. ‘Het is in elk geval een groot signaal dat er iets moet veranderen.’

Toch zijn er uitzonderingen. ‘Je hoeft niet per se in een werkapp, al zit er een sociaal verplicht karakter aan. Voor veel dingen is het handig, maar als je veel zooi over je heen krijgt, zou ik er ook uitstappen. Ik denk dat je je vooral moet beseffen dat het niet hoeft, als je het niet wilt. Als je eruit gaat, is het misschien eerst raar, maar daarna zijn mensen er ook aan gewend. Wat echt belangrijk is, hoor je toch wel op een andere manier.’

Voordelen van de app-ettiquete

Wat zijn de voordelen van regels die je met elkaar opstelt als het gaat om appen op het werk? ‘Je hebt een betere balans tussen privé en je werk, je bent er niet meer de hele tijd mee bezig’, zegt Heleen. ‘Vooral als ik op vakantie ben, ervaar ik veel meer een vakantiegevoel. Anders word je steeds herinnerd aan je werk. Dat mag ook niet: een werkgever kan officieel niet van jou eisen dat je de hele tijd bereikbaar bent. Daar is wel veel in veranderd.’

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

+ 49 = 52